ျမန္မာ့ ပန္းခ်ီဟာ မဇၩိမေဒသ (အိႏၵိယ) မွ ျပန္႔ပြား လာတဲ့ ဗုဒၶဝါဒနဲ႔ အတူ တြဲဖက္ ပါလာတဲ့ ပါလ ပန္းခ်ီ ေရးနည္းက ဆင္းသက္ လာတာ ျဖစ္ၿပီး ေကာက္ေၾကာင္း
ေရး ေဆး ပိန္း ျခယ္တဲ့ နည္း စနစ္ကို အသံုးျပဳ ပါတယ္။
ပုဂံေခတ္မွာ ဗုဒၶ နိပါတ္ေတာ္မ်ား၊ ဇာတကမ်ား၊ ဟိႏၵဴ ဘာသာေရး အယူမ်ား၊ ကႏုတ္ပန္း ပန္းျခဴးႏြယ္မ်ားကို ေရးဆြဲ ၾကပါတယ္။
ပုဂံေခတ္မွာ ျမန္မာပန္းခ်ီဟာ အိႏၵိယဟန္ လႊမ္းခဲ့ေပမယ့္ ေညာင္ရမ္းေခတ္ ေရာက္ေတာ့ ျမန္မာ ဆန္ဆန္ ကိုယ္ပိုင္ဟန္ ေရးဆြဲ လာႏိုင္ခဲ့ၿပီး ေနာက္ပိုင္းမွာ ျမန္မာမႈ ခိုင္မာ လာပါတယ္။
လက္ရွိ ျမန္မာ့ ပန္းခ်ီေလာက မွာေတာ့ အေနာက္တိုင္း ပန္းခ်ီေရးနည္း အထူးသျဖင့္ အဂၤလန္ ပန္းခ်ီေရးနည္းက လႊမ္းမိုးတယ္လို႔ ဆိုႏိုင္ ပါတယ္။
ဘာျဖစ္လို႔လဲ ဆိုေတာ့ ပညာေတာ္သင္သြားၾကတဲ့ ၾကတဲ့သူ အေတာ္မ်ားမ်ားဟာ အဂၤလန္ကိုသာ သြားေရာက္ၾကတာေၾကာင့္ပါ။
တဖန္လည္း ပန္းခ်ီေက်ာင္းေတြ၊ သင္တန္းေတြမွာလည္း Line, Tone, Color, Perspective, Shape, Form, Light, Shade စသျဖင့္ အေနာက္တိုင္းက ပန္းခ်ီနည္းစနစ္ကို အထူးျပဳ သင္ၾကားေပးတာေၾကာင့္လည္း ျဖစ္ႏိုင္ပါတယ္။
ေျပာခ်င္တာက ျမန္မာ႐ိုးရာဟန္ ပန္းခ်ီဖန္တီးမႈ အားနည္းေနတယ္ ဆိုတာပါပဲ။ ေျပာရရင္ ေခတ္ၿပိဳင္ကို ထင္ဟပ္တဲ့ ႐ိုးရာဟန္ပန္းခ်ီ ပိုၿပီး အားနည္းေနပါတယ္။
သို႔ေပမယ့္ လူငယ္ ပန္းခ်ီ ဆရာ ပန္းခ်ီ ေအာင္ (Aung Painting) ကေတာ့ ႐ိုးရာဟန္ ပန္းခ်ီကို တစိုက္ မတ္မတ္ ေရးဆြဲ လာတဲ့ ပန္းခ်ီ ဆရာပါ။
သူ႔လက္ရာ ေတြကို ေလ့လာ ၾကည့္ရင္ သြယ္ႏြဲ႔ အားေကာင္းတဲ့ လိုင္း၊ ေျပျပစ္ လွပတဲ့ အေရာင္ေတြ သံုးစြဲ ေရးဆြဲ တတ္သလို တခါတရံ မွာေတာ့ အေရာင္ မိႈင္းမိႈင္းနဲ႔ ၾကည္လင္တဲ့ အေရာင္ကို စုဖြဲ႔ ဖန္တီး တတ္တာ ေတြ႔ရ ပါတယ္။
“က်ေနာ္ ပန္းခ်ီကားေတြကို ျမန္မာ့ ႐ိုးရာ ဒီဇိုင္း သေဘာ တရားေတြနဲ႔ ေတြးစရာ အနည္းငယ္နဲ႔ ေပါင္းစပ္ ဖြဲ႔စည္းထား ပါတယ္။
ပန္းခ်ီကားကို အႏုစိတ္ေရးျခယ္ၿပီး အေရာင္ေတြနဲ႔ ေရးတဲ့ အေၾကာင္းရာ ေတြကို Contrast ျဖစ္ေအာင္ ေရးပါတယ္။
အဲဒါေၾကာင့္ အဓိက ျပခ်င္တဲ့ ေနရာေတြမွာ အျဖဴနဲ႔ အနက္ အစစ္ အတိုင္း ေရးပါတယ္။ မျဖစ္ႏိုင္တဲ့ အရာေတြကို စိတ္ကူးယဥ္ ဆန္ဆန္ ေရးဖြဲ႔ ပါတယ္။ ျမန္မာလူမ်ိဳး တေယာက္ ပီပီ က်ေနာ့္ ပန္းခ်ီကားမွာ ျမန္မာ ဆိုတာေလး ပါေအာင္နဲ႔ ျမန္မာ တို႔ရဲ႕ ခမ္းနားမႈ တခ်ိဳ႕ကို ထည့္သြင္း ေရးဖြဲ႔ ပါတယ္။
အထူးသျဖင့္ မိန္းမသားေတြရဲ႕ ခြန္အားႀကီးမားမႈကို အသားေပး ေရးဖြဲ႔ ပါတယ္။ က်ေနာ္တို႔ လူအဖြဲ႔ အစည္းႀကီး ျဖစ္လာေစဖိုႊ အနစ္နာ ခံေပးတဲ့ မိန္းမသားေတြကို အထင္ႀကီး ေလးစားလို႔ပါ” လို႔ အသက္ ၂၂ ႏွစ္ အရြယ္ ပန္းခ်ီ ေအာင္က ေျပာပါတယ္။
အထက္မွာ ေဖာ္ျပ ထားတဲ့ ပန္းခ်ီ ကားေတြကို ၾကည့္ပါ။ ခြန္အား ႀကီးမားၿပီး ႐ိုင္းစိုင္း ၾကမ္းတမ္းတဲ့ ျခေသၤ့ႀကီး တေကာင္၊ သြယ္ႏြဲ႔ ေပ်ာ့ေပ်ာင္း သိမ္ေမြ႔ လွတဲ့ အမ်ိဳးသမီးရဲ႕ ႏူညံ့ျဖဴစင္တဲ့ ေမတၱာအားနဲ႔ ခ်ည္ေႏွာင္ကာ ေထြးသိမ့္ ေပးေနပံုေတြ ျဖစ္ပါတယ္။
ေခတ္ၿပိဳင္ အျဖစ္အပ်က္ေတြနဲ႔ ဆက္စပ္ ခံစားၾကည့္ေစ လိုပါတယ္။ ပန္းခ်ီ ဆရာကေတာ့ မိန္းမသားေတြရဲ႕ ခြန္အား ႀကီးမားမႈကို အသားေပး ေဖာ္ျပတာ လို႔ ေျပာပါတယ္။
ေအာက္မွာ ေဖာ္ျပထားတဲ့ ပန္းခ်ီကားကိုလည္း ၾကည့္ပါဦး။
ေဒါမာန္ဟုန္ အျပည့္နဲ႔ အေမာက္ေထာင္ ေနတဲ့ နဂါးႀကီး တေကာင္၊ ေမတၱာ အင္အား ႀကီးမားၿပီး ရဲရင့္တဲ့ အမ်ိဳးသမီး တဦး၊ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး ခ်ိဳး (ဂ်ိဳး) ငွက္ တစ္ေကာင္ လို႔ ယူဆရတဲ့ အျဖဴေရာင္ ငွက္တေကာင္တို႔ကို ပန္းခ်ီကား ထဲမွာ ေတြ႔ရ မွာပါ။
ပန္းခ်ီကားေတြကို ၾကည့္႐ႈခံစားရင္း သင့္ရဲ႕ အေတြးစိတ္ကူး ခံစားမႈ တခုခုကို ဆက္စ ပ္ခံစားေစႏိုင္တဲ့ ပန္းခ်ီကားေတြပါ။
ေအာက္မွာ ေဖာ္ျပထားတဲ့ ပန္းခ်ီကားေတြ ထဲမွာေတာ့ ပန္းခ်ီေအာင္ရဲ႕ ဆႏၵ သေဘာကို ထင္ဟပ္ျပ ေနတယ္လို႔ ခံစားရပါတယ္။
အႏုပညာဆိုတာ စိတ္ခံစားမႈကို ကြ်မ္းက်င္မႈနဲ႔ ထင္ဟပ္ ပံုေဖာ္တင္ျပတာ ျဖစ္ပါတာေၾကာင့္ ပန္းခ်ီေအာင္ရဲ႕ စိတ္ခံစား မႈနဲ႔ လက္ရွိ ေခတ္ကာလ က်ေနာ္တို႔ ႏိုင္ငံရဲ႕ စီးပြားေရး ႏိုင္ငံေရး လူမႈေရးေတြကို ထင္ဟပ္ တင္ျပတဲ့ ဖန္တီး မႈေတြပါပဲ။
ပန္းခ်ီေအာင္က ေအာင္လံၿမိဳ႕ ဇာတိျဖစ္ပါတယ္။ သူဟာ ငယ္စဥ္ကတည္း ဦးေလးျဖစ္သူ ပန္းခ်ီဆရာ ဦးတင္ေအာင္ေဌးနဲ႔ အတူ ေနထိုင္ ခဲ့တာပါ။
ပန္းခ်ီ ေအာင္ (Aung Painting) |
“က်ေနာ့္ ဦးေလး ပန္းခ်ီ ဆရာ ေဒါက္တာ ဦးတင္ေဌးေအာင္ေၾကာင့္ က်ေနာ္ ငယ္ငယ္ ကတည္းက ျမန္မာ့ ႐ိုးရာ ပန္းခ်ီနဲ႔ ထိေတြ႔ ႏွစ္သက္ ျမတ္ႏိုးခြင့္ ရခဲ့ ပါတယ္။
ဦးေလး ေဒါက္တာ ဦးတင္ေဌးေအာင္ရဲ႕ ေက်းဇူး ေၾကာင့္ပဲ Fine Arts School (Mandalay) မွာ ၂၀၁၁ ခုႏွစ္ ကေန ၂၀၁၃ ခုႏွစ္ အထိ၊ ၃ ႏွစ္ၾကာ ပန္းခ်ီ ပညာ သင္ယူ ခဲ့ ပါတယ္။
ပန္းခ်ီ ေက်ာင္းဆင္းၿပီး ၂၀၁၃ မွာေတာ့ National University of Arts and Culture (Yangon ) မွာ ပန္းခ်ီ ပညာ အထူးျပဳ ဘာသာရပ္နဲ႔ တက္ေရာက္ သင္ယူ ေနပါတယ္။
အခု လက္ရွိမွာေတာ့ ပထမနစ္ ဂုဏ္ထူးတန္း တက္ေရာက္ ေနပါတယ္” လို႔ ေျပာပါတယ္။
“က်ေနာ္က ျမန္မာ့႐ိုးရာကို ႏွစ္သက္ၿပီး အႏုစိတ္ ေရးရတာကို ႀကိဳက္တယ္။ ျမန္မာ့႐ိုးရာကို ေလ့လာေနသူ ျဖစ္ပါတယ္။ ျမန္မာ့႐ိုးရာဟန္နဲ႔ Background ကို Pattern သံုးၿပီး Shape ေတြ Space ေတြ ကစားရတာ ႀကိဳက္တယ္ဗ်။
က်ေနာ္ ေရးဖြဲ႔တဲ့ ကားေတြမွာ လွတယ္ ဆိုတာထက္ အနည္းငယ္ပိုတဲ့ ေတြးစရာေလးေတြ ထည့္ထားပါတယ္။ က်ေနာ္က အႏုပညာရွင္ မဟုတ္ေသးပါဘူး။
ပန္းခ်ီေရးဆြဲ ေလ့လာသူမ်ွသာပါ။ ျမန္မာ့႐ိုးရာနဲ႔ ပတ္သပ္တာေတြကိုပဲ တစိုက္မတ္မတ္ ေလ့လာသြားပါဦးမယ္” လို႔ ပန္းခ်ီေအာင္က ေျပာပါတယ္။
From: ဧရာ၀တီ - by : ႏိုင္စြမ္း
Originally published at - http://mobile.irrawaddy.com/lifestyle/2016/08/28/121552.html
ရှေးဟောင်းလက်ရာကို ခေတ်သစ်အနုပညာနဲ့ကွန့်ထားတဲ့အတွက် အမြင်ဆန်းပြီး အနုပညာရသလည်း ပါတာမို့ ချီးကျူးဂုဏ်ပြုပါတယ်။ အခုထက်ပိုပြီး အောင်မြင်တိုးတက်ပါစေ။
ReplyDelete